archiv
Učitelské noviny č. 29/2009
tisk článku

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁLY NA SÍTI

 

Metodický portál RVP.CZ prochází důležitou inovací
 
Nejnavštěvovanější internetový portál z oblasti školství RVP.CZ by měl být za pár týdnů uživatelsky komfortnější a obsahově užitečnější. Novinky, které chystá jeho provozovatel, Výzkumný ústav pedagogický, prý mohou svou atraktivitou vtáhnout i počítačově poněkud váhavější učitele do progresivního toku informačních technologií. Ale hlavně – měly by usnadnit kantorům práci.
 
Modulová skládanka
Po několika letech fungování Metodického portálu RVP.CZ si uživatelé asi už zvykli na rozdělení jeho obsahu do klasického rozcestníku podle typu vzdělávání, tedy na předškolní, základní, gymnaziální, speciální a také na (zatím spíše formální) odborné vzdělávání. Jenže čas na síti ubíhá zrychleným tempem. Základní rozcestník sice ani do budoucna nezmizí z úvodní stránky tohoto webu, a dokonce se ještě rozšíří o jazykové a základní umělecké vzdělávání, nicméně podstatně změní svou roli - stane se filtrem pro procházení tzv. modulů, které ztělesňují vlastně nejdůležitější inovaci Metodického portálu.
Modulů bude prozatím osm a coby vzájemně provázaný celek vytvoří jádro Metodického portálu, který by tak měl co možná nejvíc vyhovovat potřebám učitelské praxe.
Podívejme se ve stručnosti nejprve na tři „obsahové“ moduly – digitální učební materiály, články a odkazy.
Digitální učební materiály, které už na RVP.CZ fungují zhruba rok a půl, principiálně představují úložiště didaktických nápadů a materiálů, o něž se aktivní učitelé podělí se svými kolegy. Tyto materiály lze okamžitě využít ve třídě. Nutno podotknout, že tato část portálu nabírá na stále větší popularitě. Do této chvíle je vystaveno asi 1600 „dumů“ od zhruba tří set autorů.
Články, to je vlastně nejstarší část portálu, do něhož doposud přispělo asi 800 autorů, o to větší změny ji čekají. Modul článků bude obsahovat příspěvky zabývající se vším z oblasti didaktiky – od popisu projektů, přes inovativní metodiky pro jednotlivé předměty až po vědecké statě. Podstatné také je, že vše – stejně jako u digitálních učebních materiálů – bude garantované, to znamená, že příspěvky projdou před vystavením na portálu odbornou recenzí.
Třetí „obsahový“ modul představují odkazy, které shrnou vše, co se týká učitelovy práce. Odkazy by měly především šetřit čas při vyhledávání na internetu.
Druhý celek modulů lze nazvat komunitní a bude obsahovat tyto části – diskuzi, wiki, blog a digifolio. 
První ze čtyř jmenovaných se buduje jako moderované diskuzní prostředí, v němž si učitelé budou moci nejen vyměňovat zkušenosti, nýbrž i názory – doufejme, že otevřeně.
Wiki navazuje na světově velmi populární internetovou encyklopedii, což znamená, že i v tomto případě půjde o společné dílo a průběžné doplňování obsahu, který by se ovšem měl týkat výhradně záležitostí pedagogických. V souvislosti s wiki se hovoří o společných výukových projektech, tématických plánech či učebních textech, tentokrát už bez garance VÚP. Součástí tohoto modulu by měl být například i otevřený přehled metod a forem výuky s odkazy na zajímavé ukázky.
Typickým komunitním představitelem moderní internetové doby jsou blogy, jinými slovy místo, v němž může jeho uživatel svobodně vyjadřovat a šířit své názory, které dobrovolně vystaví veřejné oponentuře. Blogy stejně jako diskuze již na portálu běží, ale projdou také určitou inovací.
A konečně poslední pro učitele neméně zajímavá věc z komunitní sféry, kterou tvůrci portálu nazvali digifolio. Díky tomuto modulu získají učitelé možnost založit si své vlastní elektronické portfolio, jež bude strukturováno tak, aby jeho uživatel mohl sledovat svůj profesní vývoj a dokonce si plánovat své budoucí cíle. Digifolio bude nabídnuto i týmům, popřípadě celým školám.
Osmým modulem má být e-learning s nabídkou akreditovaných vzdělávacích kurzů, jehož výhodou bude provázanost s celým systémem portálu.  E-learning spolu s digifoliem by měly být spuštěny v druhé polovině září.
 
Open source a otevřené licence
Autoři portálu pokračují v trendu, který poprvé použili u digitálních učebních materiálů – jde o maximální využití „opensourceových“ systémů, které přímo extrémně šetří státu peníze (měsíční provoz RVP.CZ tak spolkne pouze několik tisícikorun), a otevřených licencí, díky nimž lze vystavené materiály zdarma stahovat, šířit a upravovat, aniž by byla porušena autorská práva. Za levným a přitom kvalitním provozováním starého a budováním nového portálu bez drahých externích dodavatelů obvykle stojí zdatní  kmenoví programátoři VÚP.
A konečně podstatná doložka – učitelé by měli vědět, že publikováním svých nápadů si mohou vydělat. Nejde sice o horentní sumy, ale aspoň něco - u článků se cena pohybuje okolo 300 korun za normostranu, u digitálních učebních materiálů od 200 korun do několika tisíc u těch nejlepších. U stanovení ceny totiž platí zlaté pravidlo, čím inovativnější příspěvek, tím vyšší honorář.
Petr Husník
 
< zpět do čísla
reklama

ucebnice
kores.jpg
anketa
Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
25%
60%
15%
1498082400_wifi 2.gif
© Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz