archiv
Učitelské noviny č. 35/2008
tisk článku

ZAPOMEŇ A BUĎ SPOKOJEN

Článek vyšel v UN č. 35/2008

Školství bylo letos při rozdělování rozpočtových peněz podle svého ministerstva úspěšné. Na svých webových stránkách vypočítává, že se podařilo dotáhnout do konce naplnění slibu o čtyřech a půl miliardách korun, a navíc získat alespoň miliardu pro školy vysoké. Ano, ještě je ve hře jedenapůlprocentní navýšení mzdových fondů jako ve všech rozpočtových rezortech.

Odhlédněme od toho, že součtem těchto čísel se dostaneme k vyšší sumě, než je navýšení rozpočtu školství. I oněch 5,2 miliardy, o které získalo školství pro příští rok víc, je v porovnání s letošními rozpočty ostatních rezortů slušný výsledek. Díky tomuto navýšení se dá očekávat, že průměrný plat pedagogických pracovníků poroste střízlivým odhadem o patnáct stovek měsíčně. Inflace se očekává (pokud je vůbec možné v době víru ekonomické krize něco očekávat a odhadovat) mezi třemi a čtyřmi procenty. Z tohoto pohledu by tedy příští rok skutečně mohlo dojít v meziročním srovnání (tedy srovnání 2008 a 2009) k růstu reálných platů. Aspoň těch průměrných.

Spokojenost je ale velmi podmíněná. Je nutné zapomenout na řadu událostí a okolností. Třeba na to, že už loni (a letos taky) přišlo školství o miliardu korun, kterou vláda slíbila na podporu rozvoje ICT na školách. Museli bychom hodit za hlavu skutečnost, že letošní inflace je zatím zhruba sedmiprocentní a ke konci roku by se neměla dostat pod šest procent. Že růst průměrného platu v letošním roce bude pouze asi tříprocentní (kdovíjestli). Že tedy školství před sebou do příštího roku potlačí káru nejméně tříprocentního propadu reálných platů. Museli bychom zapomenout, že letošní průměrný plat pedagogů nedosahuje ani úrovně průměrného platu ve státu. Museli bychom chtít hodit za hlavu skutečnost, že kolegové v nepedagogických profesích nemají nárok ani na korunu z těch čtyř a půl miliard. A že jejich plat jen o málo přesahuje polovinu průměrného platu v republice. Měli bychom nemyslet na to, že už druhý rok budou těžce scházet peníze na pomůcky a učebnice a další vzdělávání... A na to, že rozumné státy dávají na vzdělávání o dvě procenta z hrubého domácího produktu víc než u nás.

S těmito výhradami mohou být dobří pedagogové s rozpočtem pro příští rok spokojeni. Líbila se mi odpověď jednoho ředitele na otázku, kolik má dobrých učitelů - Na každém z kolegů najdu tolik dobrého, že mu budu moci přidat. Hlavně aby mi na to ty peníze dali.

Radmil švancar

banners/1600293600_tesco_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
dekra_125x125-s.jpg
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
41%
32%
27%
evvoluce.png
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz