archiv
Učitelské noviny č. 30/2008
tisk článku

Přistání na Technoplanetě

Článek vyšel v UN č. 30/2008

Na počátku všeho byla přednáška o minulém ročníku Technoplanety. Jde o dětskou šifrovací hru, kterou v letošním roce už potřetí pořádal pražský klub Kapsa. Soutěží v ní pětičlenné týmy žáků základní školy nebo odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Trénink probíhá v pěti internetových kolech, na závěr se nejlepších dvacet týmů utká v pražském finále.

Když jsem si zkoušela luštit starší zadání, skoro jsem litovala, že nejsem ve věku účastníků. Po závěrečné výzvě "Připojte se taky!" mi bylo jasné, že u letošního ročníku rozhodně nechci chybět.

Jdeme do toho? Jdeme do toho!

O pár dnů později jsem v hodinách informatiky ukazovala žákům některé jednoduché šifry a lákala je do bojů za čest a slávu ZŠ Křídlovické v Brně. Jak už to tak bývá, v některých třídách jsem uspěla, jinde jsem dostala košem. Přesto se - do značné míry vlivem davového šílenství - během prvního týdne zaregistrovalo hned jedenáct týmů složených z 55 žáků z pěti tříd. Pravda, některé týmy velice rychle zjistily, že poněkud přecenily své možnosti, jiné přestaly pracovat během prvních dvou, tří kol. Čtyřem týmům se však podařilo úspěšně odhalit řešení alespoň 15 z 25 úloh, a probojovat se tak do závěrečného slosovaní o speciální cenu.

Není důležité zvítězit, ale vyhrát si

S přibývajícími dny v kalendáři už bylo jasné, že na finále Technoplanety do Prahy pojedeme. Tým Libovolných po pěti internetových kolech vedl a do dvacítky nejlepších se později přidaly i Popeláři a Buldoci. Přiznávám se, že jsem měla trochu obavy - přece jen mnohé z konkurenčních týmů za sebou měly předchozí ročníky Technoplanety, do karet jim také hrálo domácí prostředí. Navíc tým Popelářů byl složen z pětice šesťáků, kteří jen stěží mohli konkurovat svým o tři roky starším spolužákům. Co teď? Chce to novou strategii. Heslo dne: "Není důležité zvítězit, ale vyhrát (si)!" Což v praxi znamená: pořádně si to užít, bojovat, co to půjde, a když to nepůjde, tak najít jiný způsob, kterak vstoupit do dějin Technoplanety. Prostě: musíme být vidět!

Výstroj nepodceňovat!

Ono se to lehce řekne, "Musíme být vidět!", ale jak toho docílit prakticky? Co takhle nějakou opravdu stylovou výstroj? Popeláři nadšeně pasovali do role týmového dresu neonové bezpečnostní vesty a s Libovolnými jsme se pustili do tvorby týmových triček. Diskuze nad barvou, použitou technikou (savování, nebo batika?) a vzorem probíhala opravdu bouřlivě a cesta k domluvě konečného vzhledu týmových "dresů" byla opravdovým prubířským kamenem komunikačních schopností jednotlivých členů týmu. Ale výsledek stál za to!

Jede se do Prahy

Všech patnáct členů statečně zvládlo brzké vstávání, a tak jsme už v sedm hodin ujížděli autobusem směr Praha. Soutěžící čekalo pět hodin intenzivního luštění, do bojů se pustili s vervou hodnou větších věcí. Samotný průběh pražského finále je podrobně zdokumentován na stránkách Technoplanety (http://www.kapsa.cz/technoplaneta → Finále). Probíhaly opravdu tuhé boje a o vítězi dlouho nebylo rozhodnuto.

A jak to všechno dopadlo?

Pochopitelně jako vedoucí brněnských týmů jsem byla nadšena, že Libovolní si udrželi své prvenství. Neméně mě však těšil zápal Buldoků, kterým zdolání poslední šifry uniklo jen o pár minutek. A co Popeláři? Ti si získali mé sympatie hned o půl sedmé ráno, když se odhodlaně přioděli do svých slušivých "popelářských" neonově žlutých oblečků a takto vystrojeni cestovali celou cestu do Prahy a zpět, nedbaje posměšných pohledů okolí. Této pětici rozhodně smysl pro recesi nechybí, stejně jako odhodlání bojovat až do konce, s nímž se zuby nehty snažili udržet krok se staršími spolužáky. Řekla bych, že o této pětici ještě rozhodně uslyšíme. Aneb jak pravil jeden z porotců: "Popeláři si získali srdce publika i organizátorů."

Podtrženo, sečteno

Vraceli jsme se domů unavení, ale opravdu spokojení. Všichni  jsme se shodli na tom, že příští rok se do boje pustíme znovu.

 

Lucie Černohorská,

učitelka ZŠ a MŠ Křídlovická, Brno

 

 

Zeptali jsme se ...

Organizátorů: Proč ztrácet ve vyučovacích hodinách čas šifrováním?

Láďa: Šifrování je krásný příklad spojení různých oborů. Můžeme si při něm procvičit matematiku (číselné soustavy, různá zobrazení), logické uvažování. Ale nejen to, existují šifry vyžadující slovní zásobu a procvičující práci s jazykem, ale také znalosti z dějepisu, zeměpisu, fyziky či chemie. Většina dětí uvítá jakékoliv vytržení z obvyklého stereotypu hodin a šifrování je právě takovým vítaným zpestřením, které je motivuje nejen přemýšlet, ale i hledat informace na internetu či v encyklopedii a to vše, aniž by si všimli, že se vlastně pořád učí.

Tomík: Nepovazujeme to za ztrátu času. Pro děti je soutěžní forma atraktivní a zábavná, nutí je plně se soustředit, přitom u nich rozvíjí logické myšlení, učí je správně analyzovat problém, efektivně spolupracovat v týmu, zapojuje znalosti napříč vyučovanými předměty i obecné znalosti. Děti mívají problémy s komunikací, s vyhledáváním znalostí na internetu, bojí se říci svůj názor, když nemusí být správný. Šifrovací hry na tyto problémy výrazně cíli a pomáhají je odstraňovat.

Pavlíny Trnkové, třídní učitelky sedmi žáků z úspěšných týmů: Někteří z členů vítězného týmu patří mezi tzv. nadané žáky. Rozvíjíte (např. v hodinách matematiky) toto nadání?

V 8. ročníku jsme vytvořili malou studijní skupinu, se kterou každé úterý individuálně pracuje studentka pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Součástí výuky matematiky jsou i matematické soutěže (Klokan, Pythagoriáda, Matematická olympiáda...) a samozřejmě i problémové a logické úlohy. Každoročně organizujeme matematické soustředění v přírodě, kde se věnujeme zábavnějším úlohám, šifrám a taktickým hrám.

Alexandra Poláka, ředitele ZŠ Křídlovická v Brně: Myslíte si, že na výsledek týmu Libovolných měl vliv profil vaší školy coby pracoviště s prvky daltonského přístupu?

V daltonském vyučování jsou děti dlouhodobě vedeny k efektivní práci s informacemi a k řešení problémů vyšší obtížnosti. Projekty k samostatné práci jsou zadávány tak, že iniciují týmovou spolupráci. Navíc jsou děti informovány o významu osobního učebního stylu a dokáží se poměrně efektivně sebehodnotit. Předpokládám, že tyto přednosti pomohly k vynikajícím výsledkům.

 

banners/tesco_390x60.jpg
reklama
veletrh_vedy_125x125.jpg
ucebnice
vizab_240x100.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
33%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2019 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz