zpravy

Technologie ve školách: Umíme učit moderně?

28. 11. 2017

Používání moderních technologií není pro školy žádnou novinkou. I přesto můžeme s nadsázkou říci, že křída a černá tabule byly a jsou základními jistotami výuky. Opravdu ale chceme naše děti vyučovat stejně jako před 300 lety?

Od počátku zavedení IT technologií do škol už uběhlo téměř 20 let. Školy se za tu dobu proměnily v úplně jiný typ pracoviště. Samozřejmostí je připojení na internet, každý vyučující má k dispozici notebook či počítač pro svou práci, pracovní e-mailovou schránku a moderní vyučovací nástroje. Notebook, který dříve sloužil jen jako elektrický psací stroj s jednoduchým textovým editorem, je dnes již historií stejně jako prezentace bez interaktivity. A vyhledávání kvalitních materiálů do výuky? Během pár vteřin máte k dispozici desítky relevantních dat. Doba je tedy opravdu jinde, což můžeme ilustrovat třeba na příkladu učeben. Dříve byla v každé škole maximálně jedna skvěle technologicky vybavená multimediální učebna, ve které se střídali žáci celé školy a která byla předváděna jako chlouba školy při významných návštěvách. Dnes je multimediální učebna požadovaným standardem. Moderní technologie zjednodušují komunikaci mezi učiteli, žáky i jejich rodiči. Přístup k informacím je jednodušší a efektivnější. Přesto je zde ještě velký prostor pro zlepšení.

Ve školách například stále ještě chybí komplexní propojení IT technologií s výukou jako takovou. Žáci také často mají doma novější technologie, než jsou pro ně k dispozici ve škole. Hodiny informatiky pak pro ně bývají spíše výletem do historie. Tato situace může přinášet různé překážky, jež negativně ovlivňují proces výuky. Například se může stát, že prezentace zadaná jako domácí úkol nefunguje ve škole stoprocentně tak, jako fungovala doma – což vede k frustraci žáka i samotného učitele a výhody plynoucí z používání moderních technologií tím ztrácejí na významu. Je evidentní, že doba používání nových technologií vyžaduje. Proč si tedy žáci stále píšou poznámky především do papírových sešitů a učí se z tištěných učebnic?

V dnešní době se neustále skloňuje pojem 4. průmyslová revoluce, pro kterou je ale nezbytná i stejně rozsáhlá revoluce ve školství. Mluvíme o „chytrých“ školách, moderním přístupu ke vzdělávání, alternativních formách výuky. K naplnění těchto cílů je ale potřeba udělat razantní krok kupředu – změnit uvažování o používání nových technologií, a to i s ohledem na kyberbezpečnost. Tak jako to nejde bez moderních počítačů a hardwaru, nejde to ani bez moderního softwaru a inovativního přístupu k jeho používání.

Zjevnou překážkou je bezpochyby nedostatek financí ve školství. To ale nemusí být jediný problém, který stojí v cestě digitální „evoluce“ škol. Jak dodává Mgr. Jana Doulová, učitelka 2. stupně ZŠ Březnice: „Kromě financí ve školství jsme si často překážkou i my samotní. Nechce se nám jít do něčeho nového, co nemáme vyzkoušeno a u čeho si nejsme jisti výsledkem. Jisté je naopak to, že musíme udržet krok s dětmi, protože ty vše zvládají s jistotou a lehkostí. Pokud si chceme udržet status učitele, který ví, co zrovna ‚frčí‘, máme přímo povinnost jít s dobou.“

Jak tedy začít vizi moderního školství uskutečňovat? Kromě odhodlání učitelů stávající stav změnit je důležité najít i odbornou pomoc. Společnost SoftwareONE je akademickému sektoru dlouhodobě spolehlivým partnerem. Pomáháme školám s využitím a adopcí nových technologií prostřednictvím odborných konzultací, specializovaných školení pomocí DVPP a poradenství. Naším cílem je nalezení optimální cesty v rámci naplánování a provedení změn a jejich smysluplné využití v praxi do budoucna.

www.softwareone.cz

 

Děkujeme za cenné poznatky a inspiraci pro napsání tohoto článku pedagogům ZŠ Březnice a Gymnázia Česká v Českých Budějovicích a vzdělávací organizaci VISK.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama
    rst-banner-un-125.gif

    mikroskop.gif
    ucebnice
    bezpecnecesty_240x100.png
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    cesko-nem_fond.gif
    1498082400_wifi 3.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz