zpravy

Ministr školství k zahájení nového školního roku

03. 09. 2014

Vážení přátelé, žákyně a žáci, studentky a studenti, vážení pedagogové,

dnešek, tedy první zářijový den je u nás především spojen se začátkem školního roku. Stručně by se dalo říci, že je to den, na který se jedni těší a druzí se jej naopak hrozí. Pevně věřím, že ten druhý případ se netýká učitelů.

Je mou milou povinností popřát vám všem, aby se nový školní rok vydařil. Obrovský zájem si zaslouží zejména žáci prvních tříd, pro které je dnešek přelomem mezi dobou her a školních povinností. Dnešní den je klíčový pro jejich další směřování a jejich budoucnost. A potažmo budoucnost nás všech. Možná dnes zasedl do lavice budoucí významný vědec, lékař, vynálezce, který změní svět, nebo sportovec či budoucí ministr školství.

Dnes si víc než kdy jindy musíme uvědomit roli pedagoga, který by měl nadání a talent v dítěti objevit a směřovat jej vpřed. Chtěl bych proto vyzdvihnout práci všech pedagogů a ocenit jejich roli v dnešní společnosti, kterou mnohdy vykonávají v nelehkých podmínkách. Jsem toho názoru, že vzdělání je jen tak kvalitní, jak jsou kvalitní učitelé. I proto jsem již od počátku svého působení v čele resortu školství učinil několik kroků ke zlepšení situace pedagogů. A to ať se jedná o finanční ohodnocení, tak vyšší prestiž.

Mým cílem je vytvořit pro pedagogy takové podmínky, aby se mohli plně soustředit na svou práci a nikoliv na placení složenek nebo shánění brigády na prázdniny. Stejně tak je však třeba ocenit i nepedagogy, tedy provozní pracovníky školy, bez kterých by školství nemohlo fungovat.

Stejně tak důležitá je však role rodičů a rodiny jako celku. Klima na školách se dlouhodobě zhoršuje. Je to bohužel negativní proces, který souvisí se současností. Zároveň se zhoršila spolupráce rodiny a školy. Vina je na obou stranách. Asi nejlépe současnou situaci vystihuje vtip, který koluje po internetu a sociálních sítích. Na jednom obrázku, z minulosti, jsou rodiče, dítě a učitel, kdy tatínek vyčítá dítěti špatný prospěch. Na druhém, který je datován do dnešní doby, se objevuje stejná scéna, ale za špatný prospěch otec nadává učiteli. Toto vystihuje nejen zhoršující se klima, ale také nízkou prestiž učitelské profese, o čemž jsem hovořil v úvodu svého vystoupení. Právě proto bych chtěl ocenit nasazení a podporu těch rodičů, kteří aktivně spolupracují se školou a přispívají tak zlepšování klimatu a nápravě vztahů mezi rodinou a školou.

Nyní bych chtěl krátce promluvit o tom, co se v budoucnu ve školství změní. Pokud bych měl začít už od těch nejmenších, chceme prosadit, aby byl poslední ročník předškolního vzdělávání povinný. Vedou nás k tomu zejména názory odborníků a statistická data, která jasně říkají, že dítě, které projde předškolním vzděláváním, si poté vede lépe v ostatních typech škol. S tím samozřejmě souvisí navýšení kapacit mateřských škol, aby se nestávalo to, co doposud, že se desítky tisíc dětí po celé republice do mateřských škol nedostanou. V tomto pomůže již vzniklý fond pro zvýšení kapacit, který schválila vláda. Věřím, že do tří let se situace změní.

Musím se zmínit také o podpoře řemesel. Češi byli ve světě vždy známí svými takzvanými zlatými ručičkami. Je škoda, že v posledních letech tento trend spíše upadá. I proto jsme iniciovali, aby byl příští rok rokem technického vzdělávání. Aby se lidé mohli při otevřených dnech jak na učilištích a u velkých podniků technického charakteru přesvědčit, že řemeslo má opravdu zlaté dno a může být důstojným způsobem obživy. A to i bez nutnosti mít maturitu. Tu by v budoucnu u některých typů škol měla nahradit mistrovská zkouška.

Oblastí, která si rovněž zaslouží velkou pozornost, je vysoké školství. Připravili jsme novelu vysokoškolského zákona, na kterou se roky čekalo, a pevně věřím, že posune české vysoké školství o výrazný krok vpřed.

Shrnul jsem v tomto projevu základní věci, které by se v českém školství měly změnit k lepšímu. Je to totiž vzdělávací soustava, která je pevně navázána na budoucnost naší země, a to jak ekonomickou, tak z hlediska prestiže.

Vážení přátelé, na závěr svého projevu bych Vám chtěl popřát mnoho úspěchů. Prvňáčkům přeji, aby nepřišli o ideály, žákům základní školy, aby se jim pedagogové věnovali a dokázali v nich nalézt jejich talent. Středoškolákům přeji, aby se dobře připravili na život, a to ať už na zaměstnání nebo na vysokoškolské studium. Studentům vysokých škol patří má podpora ke všem zkouškám, které je letos čekají. V neposlední řadě chci popřát pedagogům, aby byli trpěliví a aby je jejich práce naplňovala. Je to ve vašich rukou, kolegové.

Děkuji za pozornost.


DISKUZE K ČLÁNKU:

    Pokud chcete přispět do diskuze, vyplňte následující formulář:

    jméno a příjmení:
    email: *
    váš příspěvek: *



    * uvedená pole jsou povinná
    reklama un

    1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
    reklama

    mikroskop.gif
    stredoskolak_125 x 125.jpg
    ucebnice
    mezi-stromy_240x100-3.jpg
    termaly_losiny_240_100_skolni_vylet_1_03.jpg
    anketa
    Je český vzdělávací systém připraven na rozsáhlou inkluzi?
    ANO
    NE
    NEVÍM
    ano
    ne
    nevim
    25%
    60%
    15%
    cesko-nem_fond.gif
    1498082400_wifi 3.gif
    © Copyright 2010 - 2016 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: diversite.cz