archiv
Učitelské noviny č. 36/2013
tisk článku

Trnitá cesta matematiky

Taky vám bylo před písemkou z matiky úzko? Stažený žaludek, vymetená hlava, nevíte někdo, kolik je jedna plus jedna? Pak patříte k lidem, které učitelé matematiky příliš rádi nemají. „Jak to, že když se na někoho provalí pravopisné chyby, nebo bílá místa ve znalostech národní literatury je oheň na střeše? Taková neschopnost! Zato když přiznáte, že jste s matikou nikdy nebyli kamarádi, nijak vás to společensky neznemožní?“ Tak nějak zní věčná a nikdy nezodpovězená otázka matematiků. Kolik let už se přeme, jestli má, nebo nemá být matematika povinnou součástí státní maturity! A rozhodnutí pořád v nedohlednu. Proběhla už spousta vášnivých diskuzí, ale v podstatě je bereme jako konverzační hrátky.

Až když se objektivně zjistí, že státu i podnikatelům chybějí technicky laděné profese, začneme hledat, kde že se stala chyba.

Bohužel, velice často se snažíme o nápravu zprostředka vzdělávacího řetězce. Podporujeme technicky zaměřené aktivity středních škol, vyhlašujeme finančně podporované soutěže pro vysokoškoláky. Je to jednodušší, protože předně už o jejich zaměření většinou není pochyb, a potom – schopnosti se zúročí poměrně brzy, výsledky se objeví téměř obratem. Zapomínáme, že když se nechytnou drápkem už děti v základních školách, je ve středních, natož na vysokých pozdě. Kolik možných talentů nám asi proteče mezi prsty?

„Počkejte, a co matematická olympiáda, Klokan, Pythagoriáda! Copak je podobných soutěží pro základní školu málo?“ namítají učitelé, kteří své žáky do takových klání pravidelně – a často s úspěchem – zapojují. Jenže to pořád ještě není o každodenním setkávání v lavicích. Kde jinde se vytváří – nebo taky ztrácí – vztah k vyučovacímu předmětu?

V posledních letech se objevila novinka označovaná jako přelom ve výuce – matematika podle Milana Hejného. Výuka založená na rozvíjení logického uvažování, na kreativitě každého žáčka. Děti nepapouškují, ale objevují. Na jedné straně názor, na druhé abstrakce – a přitom nic není v protikladu.

Pro učitele něco zcela nového. A přiznejme že také náročného. Zcela proměnit svůj styl vyučování není nikdy snadné. A přece se o to stále víc učitelů pokouší. Těch prvostupňových, protože metoda je propracovaná pro 1. – 5. ročník. V 6. ročníku základní školy se letos pilotně ověřuje a na dalších tým M. Hejného pracuje. Zastánce si tato metoda našla na ministerstvu školství i mezi matematiky. Internet prozradí, že ji bere za svou čím dál tím víc škol. „Jen aby ji někdo neprohlásil za jedinou možnou a povinnou!“ ozývá se od jejích zastánců. Není to protimluv. To nejhorší, co se může jakékoli nové metodě výuky stát, je, když s ní začnou pracovat lidé, kteří ji nechápou. Nerozumějí jí, a proto ji vnitřně odmítají. Je stará známá pravda, že učitel, který se neztotožnil s tím, co dětem vštěpuje, je nenaučí nic.

Metoda prof. Hejného je jistě inspirativní a efektivní, ale určitě ne jediná. Přesvědčil o tom uplynulý školní rok, pilotní rok projektu Matematika s chutí (mimochodem – jeho organizátoři udělili Milanu Hejnému zvláštní ocenění za prosazování tvůrčího přístupu ve výuce matematiky). Podnikatelé, bohužel ne stát, do projektu vložili tři miliony korun, aby podpořili kreativní výuku matematiky v základních školách. Cílem bylo umožnit žákům i učitelům zažít situaci, v níž aktivity při výuce vycházejí z toho, co děti zajímá. Učitel nehlásá moudra, ale moderuje. Autoři projektu O. Botlík a D. Souček připravili sedmnáct ukázkových třídních projektů jako inspiraci pro učitele ochotné se do projektu zapojit a přidat do něj vlastní nápady, které ověří se svými žáky. Byla jich nakonec téměř stovka. Díky nim se mohlo přes dva tisíce žáků přesvědčit, že matematika patří do života, že nenudí, a vůbec že se jí nemusejí bát. Autoři projektu teď zpracovávají závěrečná ohlédnutí učitelů za třídním projektem a hledají cesty, jak na pilotní rok navázat. Není to ta nejúčinnější podpora matematiky?

Jaroslava Štefflová

 

< zpět do čísla
banners/univerzita_pardubice_1_390x60.png
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
feuerstein_125x125.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
31%
20%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz