archiv
Učitelské noviny č. 04/2013
tisk článku

Mozek a jazyk

Přednáška Františka Koukolíka, kterou již po třinácté věnoval katedře primární pedagogiky UK a Asociaci předškolní výchovy, jež letos oslaví 20 let od svého vzniku, opět nezklamala. Naopak. Vzbudila nesmírnou pozornost a zájem posluchačů.

Jazyk. Existuje více než 14 definic tohoto pojmu. Je to schopnost mluvit, komunikační prostředek, řeč, způsob myšlení. Máme jej společný se zvířaty nebo je jeho lidská podoba jedinečná? Jisté je, že vzpřímenou chůzí se člověku uvolnily ruce nejen k práci, ale i ke gestikulaci. A gestikulace rukou napomohla přenosu významu gest do abstraktních zvuků. Tím se vytvářel jeden z předpokladů vzniku jazyka, jakási manuální připravenost. Kromě ní byla potřeba i faciální, vokální, multimodální a systémová příprava.

Jazyk zažívá extrémně rychlou evoluci. V češtině existuje 30 hlásek a z nich se dá utvořit cca 1 000 000 000 psaných slov. Ne všechna užíváme, ne všem rozumíme. Mezigeneračně se velmi rychle posouvají i mění jejich významy. Přesto je v této souvislosti zarážející fakt, že 13 % lidí v ČR je negramotných.

Mateřský jazyk, tedy jazyk primární, který se dítě učí, i když ho maminka drží jen v náručí, nemluví, jen mu cosi brouká, to je fundamentální záležitost. František Koukolík ji nazývá maminkovštinou. Naučit se mateřský jazyk je otázkou vztahu. Dítě si ho osvojí jen od osoby, ke které má úzkou sociální vazbu. Ukolébavky, které se vyskytují ve všech jazycích, jsou základem prozódie, tedy intonace, melodie, vhodně a správně volených pauz a přestávek v řeči. Nemůže ji tedy dítěti zprostředkovat televize nebo počítač. Technika, která je dobrým sluhou, ale špatným pánem nemůže zajistit jazykový imprinting mezi dospělým a dítětem. Mezi dítětem a vysíláním televize, třeba i ve 3D formátu k žádnému otiskování řeči nikdy nedojde.

A jak je to s tolik diskutovanou výukou cizího jazyka v mateřské škole? Na tuto otázku poskytl F. Koukolík jednoznačnou odpověď. Pokud dítě nepochází z bilingvní rodiny, ve které je seznamování se s druhým jazykem postaveno na citovém vztahu s rodičem, je to předčasné a neefektivní.

Pavla Petrů Kicková

 

< zpět do čísla
banners/1618178400_tesco_390x60.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
ucebnice
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
37%
34%
29%
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2021 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz

php shell cialis fiyat https://genctenhaber.net/ grandpashabet baymavi gabile sohbet okey oyna baymavi giriş kalebet lidyabet sohbet istanbul escort şişli escort mecidiyeköy escort şişli escort escort mersin istanbul escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort istanbul escort şişli escort şişli escort şişli escort şişli escort sex hikayeleri sex hikayeleri mecidiyeköy escort mecidiyeköy escort mecidiyeköy escort mecidiyeköy escort sex hikayeleri sex hikayeleri sex hikayeleri sex hikayeleri sex hikayeleri sex hikayeleri ankara seramik kaplama instagram takipçi satın al instagram takipçi satın al izmir halı yıkama metin2 pvp serverler mecidiyeköy escort mecidiyeköy escort mecidiyekoy escort mecidiyekoy escort şişli escort sisli escort şişli escort beşiktaş escort çağlayan escort esenler escort güngören escort kağıthane escort levent escort merter escort nişantaşi escort osmanbey escort ataköy escort Bahçelievler escort etiler escort