archiv
Učitelské noviny č. 16/2006
tisk článku

„Čtyřhodinové“ děti jsou o starost víc, J. Štefflová, UN č. 11/2006

Od 1.2. 2006 začaly chodit děti mezi třetím a čtvrtým rokem, jejichž rodič pobírá rodičovský příspěvek, do mateřské školy na čtyři hodiny denně. Jaké však bylo naše překvapení, když jsme se dozvěděli, že tyto děti budou počítány pouze za jednu třetinu dítěte. Ony přece nechodí do mateřské školy třetinu provozní doby a už vůbec ne třetinu přímé práce učitelky. My přece nemůžeme rodičům přikazovat, v které hodiny mají dítě do školky vodit, abychom si je rozložili do celé doby provozu. A tak se stane, že se tyto děti nakupí mezi osmou a dvanáctou hodinu. Protože však máme stále nižší úvazky (což je ohromné hlavně před důchodem), tak se stane, že je na ně celé dopoledne pouze jedna učitelka a i na vycházku jde často s více jak dvaceti dětmi. S předškoláky se to dá zvládnout, ale s malými dětmi?

Zřejmě si nikdo neuvědomil, že do tří let jedno své dítě drží za ruku maminka, často ho vozí ještě na kočárku. Dítě si neumí utřít zadeček ani pustit vodu a občas ještě pije z lahve. Dnes jsou děti silné osobnosti, a když něco chtějí, za každou cenu to prosazují. A co má potom jedna učitelka dělat, když má jenom dvě ruce a dvacet i více dětí na starosti? Vždycky se na zahradu jít nedá a i tam je spousta nebezpečí. Stačí, když chce jedno dítě na záchod, co s těmi ostatními? Nebo kdyby se něco stalo, třeba i té učitelce. V naší škole mají všechny učitelky nad 50 let, takže s normativy se potýkáme ještě víc, než kdyby nám všem bylo přes 20. Ráda bych věděla, jestli je to skutečně pouze přehlédnutí, nebo záměr a čeká se, až dojde k nějaké tragédii jako v plavecké škole, kdy se utopil chlapec. Pominu-li tragický scénář, zkusili jste si někdy oblékat 20 dětí? Vyndat ze skříňky dvacet kalhot, obléknout je, dvacet svetrů nebo mikin, dvacet bund a čepiček, zavázat boty a po návratu zase všechno svléknout a porovnat do mrňavé skříňky. Toto všechno se děti po třetím roce teprve učí. I pro dvě učitelky je obtížný čas strávený hlavně v šatně a vedení dětí k sebeobsluze, pro jednu učitelku je to úkol téměř nadlidský. Pokud namítnete, že těchto dětí není v jedné třídě dvacet, máte zatím pravdu, ale v poslední době jich přibývá a bude přibývat. Čím víc jich bude, tím budou úvazky kratší. Už teď, když jich je v každé třídě šest nebo sedm, nedostává se úvazků, ale zase to není dost dětí, aby se daly třídy na odpoledne spojit. Navíc každé spojování dost dětí i rodičů těžko snáší.

Ještě horší je situace, když jsou dvě školky sloučené pod jedno ředitelství a sídlí ve dvou budovách. Prostě, ekonomové to spočítali jako housky na krámě, ale děti nejsou housky! Všem bych jim doporučila, aby si to přišli alespoň na týden vyzkoušet.

Učitelka MŠ
Blansko

< zpět do čísla
banners/un_390x60_rmj.jpg
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
dekra_125x125-s.jpg
ucebnice
termaly_losiny_2020.jpg
anketa
Je čas pro zásadní změnu modelu maturitní zkoušky?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
48%
32%
20%
chrudim_1_240x100.gif
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz