archiv
Učitelské noviny č. 41/2008
tisk článku

PODPORA ICT

Článek vyšel v UN č. 41/2008

Přečtěte si zdůvodnění skoro každého projektu - a budete přesvědčeni, že je skvělý. Promyšlený, efektivní, udržitelný a bůhvíjak znějí všechna ta módní slova. Kdo totiž neumí shromáždit takové výrazy do zdůvodnění projektu, nemá šanci ho prosadit. Musím upřímně říci, že nová ministerská podpora rozvoje informačních a komunikačních technologií na školách, kterou ministr školství představil v říjnu, je velmi přesvědčivá. Jen léta zkušeností člověku vnucují opatrnost, jestli to skutečně bude tak pěkné. Jestli bude výsledek pro školy přijatelnější než předchozí projekt Internetu do škol, to ukáže budoucnost. Jako všechno, i tato myšlenka se ale musí opírat o peníze, které budou do projektu nality. Peněz není dost. Reálná potřeba na pět let je podle odhadu MŠMT deset miliard - dvě miliardy na rok. Finanční plán je ale méně než třetina této částky. S tím, že 1,5 miliardy korun přijde z EU. Snad ano.

Navíc si stát při tomto novém projektu vzpomněl na systém spolufinancování - já ti dám stovku, ty dáš dvě. Nechci v žádném případě tento způsob zpochybňovat. Vždyť i dneska musí školy nebo jejich zřizovatelé (jsou to v podstatě jedny peníze) platit konektivitu, musí hledat finance na obnovu softwaru i hardwaru, o ICT vzdělávání vůbec nemluvím. Nejde o malé částky a státní příspěvek, byť třetinový, není zanedbatelný, zvlášť když je šance chytit se v evropském projektu.

Přivítejme tedy tu trochu peněz, které podpoří školní internet, jenž živoří kvůli nesplněným slibům vlád - a množné číslo je na místě. O miliardě ročně na podporu ICT ve školství. Jen bychom měli dostat přesnější informace. Není jasné, o co opírá ministerstvo svá tvrzení o zaostávání našeho školství v oblasti ICT, nevíme, co si představuje pod standardem připojení, jak znějí memoranda o porozumění uzavřená s ICT firmami, k čemu je zavazují a k čemu se zavazuje ministerstvo (pokud k něčemu), jak přesně to bude s notebooky pro kantory...

A myslím, že by školy potěšilo, kdyby věděly, že nepůjde zase o krátkodobou, jen několikaletou injekci, ale o koncepční, dlouhodobou podporu ICT. Protože jinak by se zase za pět sedm let mohlo dojít k tomu, že bude potřeba podpořit oblast ICT na školách, abychom nezaostávali za světem.

RADMIL ŠVANCAR

banners/1598997600_uspesny-web_390x60.gif
reklama un

1333317600_seznamy-125x125-na-web-un-1.gif
reklama
akcent_09-19_125x125.gif
1543878000_mikroskop.gif
dekra_125x125-s.jpg
1597960800_mascotte_125 x 125.jpg
ucebnice
1599602400_okentes.gif
anketa
Pomůže Strategie 2030+ změnit školství k lepšímu?
ANO
NE
NEVÍM
ano
ne
nevim
41%
32%
27%
evvoluce.png
linka_duvery_240x100.jpg
© Copyright 2010 - 2020 Učitelské noviny, ČTK / realizováno: manilot.cz